Do zakresu działania Sekretarza Miasta należy prowadzenie spraw Gminy Miejskiej w zakresie powierzonym przez Burmistrza, w tym:

1. Organizowanie i koordynowanie pracy Urzędu Miasta.

2. Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonego przez Burmistrza Miasta upoważnienia.

3. Nadzór nad prawidłową obsługą prawną Urzędu Miasta.

4. Dekretowanie bieżącej korespondencji przychodzącej do Urzędu Miasta.

5. Nadzór nad prawidłowym i terminowym załatwianiem skarg, wniosków, interpelacji i petycji.

6. Akceptacja wyjazdów służbowych kierowników jednostek organizacyjnych, naczelników wydziałów i pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych Urzędu Miasta.

7. Udzielanie urlopów kierownikom jednostek organizacyjnych, naczelnikom wydziałów i pracownikom zatrudnionym na samodzielnych stanowiskach Urzędu Miasta.

8. Koordynowanie pracy Wydziałów w zakresie prawidłowego i terminowego przygotowywania materiałów na sesje i posiedzenia Komisji Stałych Rady w tym raportu o stanie miasta.

9. Nadzór nad:

1) prowadzeniem spraw z zakresu działalności związków i stowarzyszeń, którego miasto jest członkiem,

2) terminowym i rzetelnym załatwianiem spraw obywateli,

3) dokumentami, sprawami podlegającym ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej,

4) udostępnianiem dokumentacji na wniosek i prowadzeniem postępowania skargowego w tym zakresie,

5) realizowaniem uchwał Rady Miasta i zarządzeń Burmistrza Miasta,

6) przestrzeganiem regulaminu pracy Urzędu Miasta, w tym dyscypliny pracy,

7) organizacją uroczystości patriotycznych i rocznicowych organizowanych przez miasto,

8) prawidłowym używaniem symboli państwowych i gminnych oraz prawidłowym używaniem pieczęci.

10. Koordynowanie działań z zakresu kontroli zarządczej.

11. Wydawanie i podpisywanie dokumentów potwierdzających okres zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników Urzędu Miasta, zlikwidowanych żłobków i innych zlikwidowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem przedszkoli samorządowych.

12. Stwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentów wytworzonych w Urzędzie Miasta oraz dokumentów będących w posiadaniu Urzędu.

13. Kierowanie pracą Wydziału Administracyjnego.

14. Odpowiedzialność za powstanie informacji w BIP w zakresie uchwał Rady Miasta i zarządzeń Burmistrza Miasta oraz innych dokumentów z zakresu działania Wydziału Administracyjnego.

15. Prowadzenie instruktażu stanowiskowego z zakresu bhp na podstawie programów szkoleń w stosunku do naczelników wydziałów i pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.